Noveller
Här skriver man berättellser om allt man kommer på!
- Redigerat 2022-07-24 16:19 av EquusCaty
Min bästa:😉
Det var en gång o den var sandad.
#1 🤣
#2: Japp!😂
#1: 😂
Mvh 🐾
"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Amandas sommarlov
Det var sommarlov , för dom flesta en av dom bästa tiderna på året.
Jag satt i mitt rum och kollade ut genom fönstret , jag såg två vänner i ugefär min ålder stå och prata under ett träd , en kvinna gick på promenad med en hund , en familj satt på en bänk och åt glass.
Alla verkade vara glada och ha kul tillsammans med familj och vänner, förutom jag… jag satt ensam i mitt rum , mina föräldrar skulle jobba hela sommaren, mina vänner hade inte tid att vara med mig och hästarna var på sommarbete.
Jag ägnade mina dagar åt att vara ensam på mitt rum. Jag gick och kollade min telefon i hopp om att jag fått några sms från mina kompisar.
Men jag hade inte fått något, som vanligt alltså , nu hade ingen skrivit till mig på flera dagar. Detta var nog världens sämsta sommarlov.
Då så ropade mamma från köket: - Kom Amanda! Vi har gäster! - Jag kommer! Svarade jag och skyndade mig till köket.
Det var Sally och hennes familj, Sally gick i min klass vi var inte kompisar men jag tycke att hon verkade snäll. - Hej! Sa jag. -Hej! Svarade Sally. Vi fikade lite och sen när dom skulle gå hem så sa Sally: - Amanda, vill du följa med hem till mig? - Ja! Svarade jag glatt.
Kanske, skulle denna sommaren inte bli så dålig som jag trott.
Mvh 🐾
"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2022-07-15 10:29 av Asti hasti
#5: en liten novell jag hittade på 😃 blev nog inte så jätte bra
Mvh 🐾
Jo super!
Tjena^^
#7: Tack 😄
Mvh 🐾
:D
Tjena^^
På väg till Grekland
När mamma väkte mig klockan fem på morgonen så var jag super trött och ville inte gå upp. Varför måste jag gå upp så tidigt det är ju helg tänkte jag. Sen så kom jag på det , vi skulle ju åka till grekland idag! När jag kom på det var det som om jag plötsligt blev klarvaken och jag studsade upp ur sängen.
Jag gick till köket där pappa , mamma och min väldigt irriterande lillebror redan satt och åt frukost. Jag åt upp frukosten så snabbt jag kunde, när jag äntligen var klar så skyndade jag mig till mitt rum. Jag bytte om och borstade tänderna sen sprang jag till hallen , tog på mig mina ljus blåa skor och min svarta jacka. Ingen annan var klar så jag fick vänta lite.
När dom andra äntligen var klara så tog vi med oss vår packning ut till bilen och tryckte in allt i bakluckan. Sen så började min lillebror krångla för att han tyckte att bilstolen var trång och hård ( vilket han aldrig tyckt innan ) , men tillslut kom vi iväg.
Det tog ungefär 10 min att åka till flygplatsen. När vi kom dit så fick vi först stå i en suuuuuper lång kö för att lämna in res väskorna , det var väldigt tråkigt. När vi tillsist var klara med det var vi tvungna att stå i en till jätte lång kö för att gå igenom nån kontroll grej. Alla saker vi hade med ( telefoner, ryggsäck med matsäck, och lite annat ) skulle vi lägga på en typ bricka som sen åkte igenom en sak som på nåt sätt kollade igenom så att vi inte hade med något man inte fick ta med.
Sen fick vi vänta en kvart tills att flyget kom. Vi klev på flyget och efter några minuter så var vi högt uppe i luften på väg grekland .
Det var hur roligt som helst. Men jag erkänner att jag tycker det är väldigt läskigt att flyga.
Mvh 🐾
- Redigerat 2022-07-15 10:31 av Asti hasti
Bra!
Tack☺
Mvh 🐾
Super ! Vilken Talang du har!
Tjena^^
#13 tack 😊
Mvh 🐾
Resan till Polen
Jag packade mina kläder i resväskan och gick och la mig. Vi skulle åka imorrn
Det var Torsdag. Torsdagen då jag skulle åka till Polen, jag klädde på mig och ja, gjorde det som man gör på morgonen innan man ska på semester. Pappa ringde upp en Taxi och i soluppgången började vi åka mot Arlanda.
När vi kom fram till Arlanda så stod vi i en evighets lång kö först, sen gick vi till där man kollar så att ingen tar med sig nått olagligt i väskan. Efter det lämnade vi in vårat bagage och så kunde vi äntligen äta frukost.
Fortsättning följer
Tjena^^
Bra!!
Mvh 🐾
Tack
Tjena^^
Astrid har du några titlar till dina noveller då jag tänkte redigera och länka alla berättelser
Tjena^^
Resan till Polen del 2
När vi hade ätit frukost så skulle vi gå på flygplanet. Vi åkte till planet med en buss och sen så klev vi på planet. Vi åkte från ett flygbolag som hette SAS.
Efter en stund så startade vi, Jag satt närmast fönstret på högra sidan. I mitten satt min lillebror Love som är 8 år och längst ut satt mamma. På andra sidan satt pappa. Vi lyfte upp i luften och sedan kunde vi se lilla Sverige. Jag som är jättekänslig slet åt mig en klubba från Loves paket. Det värsta jag visste var ont i öronen
Vi var högt uppe bland molnen då man fick ta av bältet. En flygvärdinna kom med vagn och vi beställde dricka och fika. Mamma och pappa beställde kaffe och bulle. Medans jag och Love beställde Fanta och Cola med ett paket M&Ms.
Love satt som vanligt fastklistrad vid sin iPad medans jag satt och tog bilder jag sen skulle skicka på min snapstory.
Efter en och en halvtimma landade vi och jag slet som vanligt åt mig paketet med klubbor.
Vi klev av planet och åkte till flygplatsen med buss. Där väntade vi för att ta vårt bagage som bestod av min lila väska, Loves militär gröna väska, mammas Svarta väska och pappas marinblå väska.
Sen ringde pappa upp en Taxi och vi åkte mot hotellet.
Tjena^^
- Redigerat 2022-07-14 18:25 av EquusCaty
#18: har fixat
Mvh 🐾
👍
Tjena^^
🤬
Tjena^^
#22: ?
Skrev en Novell och allt raderades då jag råka trycka på nån annan tråd
Tjena^^
Sann mardröm
Jag kände lukten av rök, äsh det är väll bara mina föräldrar som röker, tänkte jag.
En lördagsmorgon då alla tonåringar som jag brukade sova var jag vaken.
Jag satt och kollade på en TikTok challenge då man skulle dricka en sprite utan att rapa.
Jag gick ut ur mitt rum och slog mig ner på soffan. Jag satte på TVn och kollade en stund, fullt omedveten om vad som hände på balkongen. Högen med cigaretter hade börjat brinna. Flämt! Utbrast jag. MAMMA ! PAPPA ! DET BRINNER !
Vi sprang ut ur vår trånga lägenhet. Jag knappade in 112 på telefonen och snart svarade en kvinna som presenterade sig som Anna - Maria.
Anna - Maria - Hej har det hänt nått?
Jag - Eh, ja det brinner på Skogvaktargatan i lägenhet 12.
Anna - Maria - Oj, jag skickar genast en brandbil.
Efter en stund kom en brandbil. Fyra brandmän klev ut genom dörren till bilen. De presenterade sig som Marie Fredriksson, Sam Fisher, Farah Dropper och Emil Gustafsson.
De släckte fort elden och sa att elden inte hade spridits vidare. Tur är det.
Nästa Morgon
Gäsp, mina föräldrar stod framför sängen. Förlåt för det igår, vi har bestämt att vi aldrig mer ska röka och som ursäkt ska du få två hamstrar. HAMSTRAR! IIIIIII!!!! Jag blev överlycklig! Jag hade alltid önskat mig en hamster.
Lite senare idag
Jag satt i bilen på väg att hämta hamstrarna, de hette Måne och Stjärna. Vi stannade utanför uppfödarens hus och vi klev ur bilen och knackade på dörren. En Kvinna som tydligen hette Karin öppnade och visade oss Stjärna och Måne. Måne var grå och Stjärna var vit. Mamma swishade Karin och sen kunde vi ta med Stjärna och måne hem. Mamma och Pappa hade handlat bur,spån,mat,leksaker,godis och en massa mer igår utan att jag visste det men ändå fick jag välja lite saker själv.
Slut
Tjena^^
- Redigerat 2022-07-17 20:00 av EquusCaty
#25 super bra skrivet
Mvh 🐾
#24: Nej! Det är väldigt jobbigt.
#26: tack
Tjena^^
Mina opaler.
Denna text är sann.
Kapitel 1.
Tänk att det kunde vända så snabbt. På några veckor hade det vänt från 2 till 4 hamstrar. Alla från uppfödare.
När jag vaknade o insåg att det var dagen vi skulle hämta hem dom sista 2 killarna,det var en obeskrivlig känsla.
Kapitel 2.
Nu satt jag i bilen,den 17/1 2022 på väg till uppfödaren. Vi välkomnades glatt o gick upp till hamsterrummet. Burarna stod staplade på sina hyllor,rosetterna var överallt o hamstrarna hördes.
Hon fiskade upp 1 liten brun hamster o lade honom i en bur. Sen fiskade hon upp 2 till i med samma teckning. Jag skulle välja en. Valde lätt Pilspets.
Kapitel 3.
Höll lite i dom o småpratade. Sen fick med oss stamtavlor o foder,satte dom i transportburen,betalade o satte oss i bilen.
Kapitel 4.
Satte ner Pilspets o Loka i den tillfälliga buren tills dom o dom andra 2 skulle sättas ihop. Små pigga hanar sprang omkring med benen fulla av bus.
Kapitel 5.
Det var kväll. Först släppte vi Alaska o Eclipse i lekhagen,sedan Loka o Pilspets. Blev lite brottning men lugnade sedan ner sig. Efter bra 15 minuter bar jag alla 4 till buren. Döm funkade fint o upptäckte den nya buren
Kapitel 6.
Det gick någon månad. Jag hittade en ny bur o köpte den,hämtade den o inredde den. Hamstrarna stormtrivdes i den.
Men med sol kommer det alltid regn. Loka blev galen o försökte döda Alaska gång på gång. Han fick flytta till en ny bur.
Kapitel 7.
Loka älskade att vara själv men blev bara mer ilsken. Misstänkte diabetes men hann inte testa honom förren några månader senare.
Kapitel 8.
Gick någon månad. Lyckades testa Pilspets för diabetes o han hade 50% diabetes. Gick på min första utställning där jag ställde upp Pilspets o Loka. Inga priser men var så stolt över mina grabbar.
Kapitel 9.
En dag var Pilspets lite slöare än vanligt så jag såg till honom noga. Dagen efter städade jag sandbadet där han låg o sov som vanligt. Inga reaktioner. Skönt då jag inte ville väcka honom.
Kapitel 10.
Skolan tog slut o eftersom att det
var tisdag var det städning i burrana.
Fångade upp dom andra 2 i buren. Tog en papperskopp som vanligt o puttade upp Pilspets. Han rörde sig inte. Lyfte upp honom med handen o han var iskall.
Kapitel 11.
Allt fortsatte som vanligt men sörjde Pilspets som endast blev 4 månader. Hade knappt haft honom 3. Prick 2 veckor efter var vi tvungna att avliva Sylvester. 2 av mina fina grabbar var borta,4 kvar. Vem skulle dö härnäst?
Kapitel 12.
Tiden gick. Testade Loka för diabetes. Han hade lika mycket som Pilspets. Det var därför han var så ilsken. Som jag misstänke.
Kapitel 13.
Sommaren började. Ljuva sommar! Flyttade till landet för sommaren o lät hamstrarna beta på gräsmattan. Passade en hamster som heter Lucifer. Hon var döende.
Ja,det är min resa hittills. Har 4 hamstrar,passar Lucifer o det är denna ljuva sommar.🌻
- Redigerat 2022-07-20 09:37 av Pilspets
#29: så bra ! Sorglig också
Tjena^^
😭
😊
Resan till Polen del 3
En arabhäst var min och Loves största dröm, vi red på en liten ridskola i Gotland
Efter första natten i hotellet åt vi frukost och mamma och pappa sa att de hade en överraskning.
Vi fick ögonbindel och så åkte vi nån stans. Tillslut fick vi ta av ögonbindeln och framför oss stod två araber, en flugskimmel och en linfux! Den svarta araben heter Stormy och Flugskimmeln heter Windy, förklarade våra föräldrar. Tjejen som höll i de gav Windy till mig och Stormy till Love, här de är era, sa hon. Love tappa hakan och jag fick inte fram ett ord. Tack fick jag fram tillslut.
Mamma och pappa förklarade att efter att ha jobbat i 2 år så fick de ihop till en flygresa för hästar och 2 araber. Oj svarade vi. Love ? Ja svarade han, du vet väll att Stormy är en hingst. Tänk om vi skulle kunna få ett föl! Bra idé, sa Love.
Vi skulle provrida. I hanteringen var hästarna hur snälla som helst, men de var väldigt pigga så de typ "Trippade" på stället. Vi sadlade och tränsade och tjejen som hette Tina berättade att Stormy var inkörd som var väldigt konstigt då araber inte brukar vara inkörda.
Tillslut satt vi upp. Vi började med att skritta, i spegeln såg jag att Windy har ett väldigt fint steg och kan bli dressyrhäst. Bra tänkte jag, första steget för en fälttävlanshäst. Traven kändes väldigt flytande och snabb. Den såg också väldigt fin ut i spegeln. Sen skulle vi galoppera. Det kändes som att flyga. Tina frågade vad vi ville göra med hästarna. Jag svarade snabbt hoppa, men Love som är en mini - Therese Nilshagen valde dressyr. Jag såg honom göra en perfekt skänkelvikning och fick Stormy nästan i Piaffe. Själv skrittade jag till hopp - paddocken.
Tina ställde upp hinder på ca 70 cm, jag fick fjärilar i magen. Så högt hade jag aldrig hoppat. Tina såg min förfärade min och sa att Windy nästan hoppat 1,50 så sånna här hoppbanor käkar hon till frukost. Jag fattade galopp och styrde mot första hindret. Ohh! Vilket hopp! Ropade jag. Höj! Tina höjde till 1m. Windy flög över hindret lika lätt som vanligt. Windy frustade flera gånger.
Tjena^^
Super bra skrivet! !!!
Mvh 🐾
#34: tack
Tjena^^
Bra!!
😁
Tjena^^